Annonse
04:00 - 24. desember 2004

Bilder på samlebånd

Den nye boken Fabrikken presenterer ulike bilder av det 20. århundrets viktigste teknologiske institusjon.

Går hjem. "Fabrikkene gjorde ikke bare biler, bomullstøy og datamaskiner til allemannseie", skriver forfatterne av boken Fabrikken. "De forandret også språket vårt, omgivelsene våre og måtene vi tenker på. De skapte sosiale, kulturelle og økonomiske mønstre, utfordret estetiske idealer, produserte hele samfunn og la andre i grus". Her forlater arbeiderne ved et stålverk utenfor Chicago arbeidsplassen i 1935. Alle bilder hentet fra boken.
Annonse

På en høyde ved E 18 gjennom Vestfold, like ved avkjøringen til Tønsberg, ligger en liten fabrikk som eies av den norske flatbrødprodusenten Korni. Den ligner mest på fabrikker slik de er i tegneserier: avlang, firkantet, med to slanke piper og logoen KORNI skrevet med gule, renskårne bokstaver på taket. Hver gang jeg kjører forbi tenker jeg at sånn skal en ordentlig fabrikk se ut.

Den visuelle idealtypen oppløser seg imidlertid raskt når jeg blar i den nye boken Fabrikken, over 650 sider lang og skrevet av et forfatterkollektiv på seks mann (en liten fabrikk i seg selv), alle tilknyttet Norges teknisk-naturvitenskapelige Universitet i Trondheim. Her gjennomgår nemlig fabrikkbegrepet stadig nye fortolkninger og metamorfoser, og belyses ut fra varierte og skiftende kulturhistoriske perspektiver. Man møter Aristoteles, opplysningstenkeren Diderot og moderne entreprenører som Henry Ford og Alfred P. Sloan side om side. Det er fabrikken som opplevelsessenter, Hollywoods drømmefabrikk, asiatiske sweatshops og aluminiumsfabrikken i Høyanger om hverandre – sammen med tekster om Walter Benjamin, fabrikkbeskrivelsene i norske romaner og Vespas mopeddesign gjennom tidene. Bare for å nevne noe.

Det er så man må spørre: Går det overhodet an å si noe samlet og generelt om “fabrikken” etter å ha vært med på å skrive en så omfattende og variert – for ikke å si sprikende – bok?

Kontroll.

– Det stemmer at vi er opptatt av å fange bredden i de menneskelige erfaringene rundt fabrikken. Likevel er ikke dette bare et postmoderne dekonstruksjonsprosjekt – det finnes også syntese i boken, svarer Håkon With Andersen, professor i historie og en av initiativtagerne bak det fem år lange forskningsprosjektet som nå har resultert i Fabrikken.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.