Annonse
03:16 - 31. januar 2014

Blå kamuflasje

Klær skaper ikke folk.

Illustrasjon: Helena Ohlsson
Annonse

Blådressen har samme funksjon som kamuflasjedrakten soldater bruker for å gå i ett med terrenget og med hverandre. Soldatenes kamuflasjedrakt skal også signalisere mannsmot – evne til å ta seg frem i ulende under ild.

Salongversjonen er altså blådressen. Den skal signalisere besluttsomhet – evne til å ta seg frem i maktens korridorer og raide på aksjemarkedet. Den er næringslivets uniform, like passende på NHOs årskonferanse som i tv-studio. Formummet i blådressen kan man fremstå med mørkt alvor og tungt ansvar. I den kan man gå rett fra en begravelse til borgerskapets festlige anledninger. Den demper individualismen og viser at man er med på laget. Uniformene er mer ulike når høye offiserer møtes i Natos militærkomité enn når næringslivstoppene møtes i Davos.

Hva oppnår de med blådressen? 1) Å presentere sin selvbekreftende selvoppfatning: De blåkledte skaper verdiene, pusher innovasjonene og ringer inn den nye tid. Altså må de belønnes, som de beste av de beste. 2) Å kamuflere at mange i flokken, ikke minst de største og mest feterte, er kjeltringer. Et ulastelig antrekk projiserer uklanderlig adferd.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Det handlar ikkje om pengar, men om skam.»