Annonse
03:16 - 31. januar 2014

Blå kamuflasje

Klær skaper ikke folk.

Illustrasjon: Helena Ohlsson
Annonse

Blådressen har samme funksjon som kamuflasjedrakten soldater bruker for å gå i ett med terrenget og med hverandre. Soldatenes kamuflasjedrakt skal også signalisere mannsmot – evne til å ta seg frem i ulende under ild.

Salongversjonen er altså blådressen. Den skal signalisere besluttsomhet – evne til å ta seg frem i maktens korridorer og raide på aksjemarkedet. Den er næringslivets uniform, like passende på NHOs årskonferanse som i tv-studio. Formummet i blådressen kan man fremstå med mørkt alvor og tungt ansvar. I den kan man gå rett fra en begravelse til borgerskapets festlige anledninger. Den demper individualismen og viser at man er med på laget. Uniformene er mer ulike når høye offiserer møtes i Natos militærkomité enn når næringslivstoppene møtes i Davos.

Hva oppnår de med blådressen? 1) Å presentere sin selvbekreftende selvoppfatning: De blåkledte skaper verdiene, pusher innovasjonene og ringer inn den nye tid. Altså må de belønnes, som de beste av de beste. 2) Å kamuflere at mange i flokken, ikke minst de største og mest feterte, er kjeltringer. Et ulastelig antrekk projiserer uklanderlig adferd.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Baksiden