Annonse
15:56 - 14. juni 2012

Å drepe Sjeherasad

Problemet i Midtøsten er ikke islam. Det er myten om Sjeherasad.

Annonse

Jeg ble født i Algerie tidlig på 1990-tallet. Byen var Tlemcen og fødestedet var ifølge min mor et av byens mest nedslitte sykehus. Og ikke nok med det: Da jeg ble født, trodde folk at jeg var død. Ingen hørte noen lyd eller skrik fra den lille jenta. Min bestemor måtte slå meg til liv. Hun greide det. Da jeg var fire måneder gammel, kom jeg til Norge. Her vokste jeg opp. Som en Sjeherasad.

Sjeherasad er en den kvinnelige hovedpersonen i Tusen og en natt, eventyrsamlingen fra Midtøsten. Hun overlever en blodtørstig konge – som halshugger sine jomfruer hver morgen – med å fortelle ham nye historier. Sjeherasad blir i orientalsk kultur hyllet som en ressurssterk, fantasifull og velutdannet kvinne – intelligent nok til å berge livet ved å «bestikke» mannen med sine endeløse historier. Budskapet er: «Overtal mannen, gi ham det du har som han vil ha, så sparer han deg.»

Den libanesiske forfatteren Joumana Haddad har skrevet en bok som heter Jeg drepte Sjeherasad. Den er et oppgjør med kvinnerollen i Midtøsten. Hun skriver at Sjeherasad setter mannen i en allmektig posisjon, og kvinnen i en rolle som kompromissøkende og underlegen. Den lærer ikke kvinnen å yte motstand eller gjøre opprør, slik noen antyder når de drøfter og analyserer Sjeherasad-skikkelsen. Den arabiske kvinnen skal være smart, men en nikkedukke – for familien, mannen og folk rundt seg.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Baksiden