Annonse
04:00 - 24. september 2010

Likestillingens bakside

Likestillingen har forvandlet kvinnen til et forvirret supermenneske.

Illustrasjon: Marvin Halleraker
Annonse

Nakentrenden som har utviklet seg på nettsamfunnene har vekket både begeistring og avsky her til lands. Kunstner Marianne Aulie ville, med å legge ut et halvnakenbilde av seg selv på Twitter, komme med et «statement om at hun er sterk og fri». Stuntet inviterte til en diskusjon om idealiseringen av den perfekte kvinnekroppen. Likevel handler dette om mye mer: et tilsynelatende forvridd og høyst skadelig syn på frigjøring.

På skolen lærte vi om 1970-tallets kvinnekamp som rev kvinner ut av kjøkkenet og ut i arbeidslivet. Endelig ble kvinner frigjort fra menns undertrykkende tøyle. Men mens kvinner i andre deler av verden kjemper mot bruk av voldtekt som våpen, kaster deres medsøstre her til lands klærne i ren feministånd. Med dette reverserer de utviklingen og serverer en smalsporet og forutinntatt oppskrift på hvordan man skal være sterk og selvstendig i et post-frigjort samfunn. Men dersom avkledning blir ensbetydende med frigjøring, vil man samtidig stemple tildekking som undertrykking. Den nærmest ukritiske bruken av begrepet frigjøring i alle slags sammenhenger utvanner ord, eller rettere sagt skitner dem til.

Dagens kvinne er forvirret. Det hevder sosiolog Helseth i forrige utgave av Ny Tid. Kvinnen skal være yrkesaktiv, men skal også stelle hjem og barn. Helseth reiser med denne uttalelsen en problemstilling som er viktigere enn naken ekspresjonisme. Kvinnen blir dratt til alle kanter. Vår oppgave som samfunn er å avverge at en av armene blir revet av.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Det handlar ikkje om pengar, men om skam.»