Annonse
04:00 - 14. august 2009

«Stein Erik Mørland»

Pressen dekker ikke informasjonsbyråenes voksende politiske makt.

Illustrasjon: Marvin Halleraker
Annonse

I et innlegg i Dagens Næringsliv i juli begrunnet milliardær Stein Erik Hagen flyttingen av deler av familieformuen fra Norge til Sveits. Det er fristende å ta for seg argumentene, men her er saken en annen.

I gymnaset skrev jeg av og til stiler for andre – en stil til «t» (en 4-er i dag) kostet fem kroner, en til «Mg» (en 5-er) kostet ti. Kunsten var å skrive slik at norsklæreren ikke gjenkjente min form – altså å få stilen til å ligne på det kameraten min selv kunne skrevet. Så jeg la inn noen typiske skrivefeil og uttrykk hentet fra stiler han selv hadde skrevet før. Jeg regner meg derfor som en pioner blant informasjonsbyråene i Norge. Siden har jeg skrevet utkast til innlegg både for statsråder og andre, med den samme strategi. Av og til ble utkastene forkastet fordi de lignet mer på meg enn på dem. (Jeg jobbet også en tid for IT Fornebu, men uten å skrive andres innlegg.)

Innlegget signert Stein Erik Hagen følger min strategi fra gymnaset. Det har uttrykk han selv kunne brukt, som gir artikkelen et skinn av autentisitet. Men form og innhold viser at stilen Stein Erik Hagen har levert må være skrevet av Jon Mørland i informasjonsbyrået Mørland & Johnsen.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Baksiden