Annonse
04:00 - 25. september 2009

Da arvesynden kom til økonomifaget

Vi lever i to verdener, virkelighetens og vår egen. Problemet er å få forestillingsverdenen vi har i hodene våre til å svare til den utenfor.

Illustrasjon: Marvin Halleraker
Annonse

Originalitet betyr å lansere andre forestillinger enn dem som alt er i omløp. Men blir de for originale, risikerer man å bli utdefinert som sær, i verste fall som gal.

Så vi forankrer våre forestillinger på to måter: Vi kjeder dem sammen i tankerekker – ja, vi føyer dem sammen i hele tankebygninger eller paradigmer. Det gjør deloppfatninger robuste fordi man ikke kan skifte ut en med en annen som legobrikker uten at det fører til inkonsistenser. Dette kan man kalle tenkningens logiske imperativ: vi forlanger at det man tenker og tror må henge sammen!

Den andre forankringen er sosial. Vi stoler ikke utelukkende på våre egne forestillinger, selv når de er godt sammenfelt. Vi stoler på dem når de er delt med andre. Ja, andres enighet sikrer at det jeg selv tror og mener er rett og holdbart. Dette kan kalles tenkningens sosiale imperativ. For mennesker har en ubendig trostrang, vi vil gjerne slutte oss til og slutte oss sammen om noe som er større og mektigere og renere enn oss selv.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Baksiden