Annonse
10:23 - 01. november 2012

Vintermåltid

Illustrasjon: Marvin Halleraker www.marvin.no
Annonse

Overlevelsesdriftens kraft viser seg når sneen faller. I det minste noen av oss blir umerkelig fylt av en form for glede. Kanskje er det barndomsminnene som lurer oss, leken i vinterens første nysne, mens vi glemmer hvordan det var å bli «kryna», få hele fjeset gnidd inn med sne av en morsom klassekamerat. Eller en snøball i øyet. I voksenverdenen overskygges ulempene med all den hersens sneen av en estetisk nytelse av landskapets forvandling. Det er stillere i gatene i morgentimene etter det første snefallet, og du kan nesten lukte at sneen har falt. Nattens dronning mener det er et privilegium å få bo i et land der regnet kommer ned som sne. Selv om hun tilhører det bekymrede kjønn, ser hun lyst på livet. Hennes måte å takle vinteren på er heller bedagelig, slett ikke knyttet til hysterisk vinteridrett. Hun har bestilt et vintermåltid.

Til tonene av Winterreise av Franz Schubert (1797–1828) lager jeg derfor middag. Men hva er et vintermåltid? Det har en underliggende, kontrastfylt betydningsstruktur, noe Schuberts sangsyklus minner meg på. Den er komponert til dikt av Wilhelm Müller, som levde like lenge, eller kort (1794–1827), som komponisten. Vinterreisen forteller om utfordringer og gleder vinteren bringer, den er innom mange sider ved livet, kjærligheten, døden, samholdet, ensomheten. Den begynner med tanken på våren, da kjærligheten blomstret, og hvordan verden nå har endret seg: «Nun ist die Welt so trübe, Der Weg gehüllt in Schnee» (Nå er verden så blek, veien er dekket av sne).

Et vintermåltid setter likeledes ulike assosiasjoner opp mot hverandre, slik alle måltider av noen betydning gjør. På den ene siden tanker om mørke, kulde, følelse av utsatthet og utelukkelse, tilintetgjørelse og elde, fare, galskap, ensomhet, hjemløshet og tretthet, og på den annen side lys, varme, hjemlighet, inkludering, komfort, orden, sikkerhet. Et vintermåltid, sier John Lanchester i The Debt to Pleasure (1996), er paradigmatisk for den funksjon en meny har. Det samler opp i seg viktige betydningslag. Han skriver at en meny uttrykker vår trang til orden, skjønnhet og mønster, og at den har sine røtter i samme grunnlag som all annen kunst. En meny kan være uttrykk for en kulturell antropologi, individuell psykologi, biografi, kulturhistorie, men også en trøst, en forførelse, en bønn.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.

Mer fra Anbefalinger