07:55 - 30. april 2020

Mye politisk energi brukes nå på å finne ut hvordan man kan utsette og avlyse store samferdselsprosjekter, skriver Aslak Bonde.

Mye politisk energi brukes nå på å finne ut hvordan man kan utsette og avlyse store samferdselsprosjekter, skriver Aslak Bonde.

Fortidens luksus: Såkalt «fergefri Europavei 39» er vedtatt, og en tunnel ved i Rådalen ved Bergen under oppføring. Slike gigantiske byggeprosjekter kan det bli færre av fremover. Foto: Paul Sigve Amundsen / Samfoto / NTB scanpix

Øyvind Halleraker, Høyres tidligere stortingsrepresentant, er en politisk ringrev. Han jobber nå for å få realisert Hordfast, det gigantiske veiprosjektet som skal knytte Sunnhordland til Bergensområdet. Sammen med Rogfast skal det gjøre det mulig å kjøre mellom Bergen og Stavanger på to timer.

Foreløpig er Hordfast-prosjektet beregnet til å koste vel 30 milliarder kroner. Halleraker har lenge skjønt at prislappen kanskje er for høy for politikerne, derfor har han lett etter nye argumenter. De kom denne uken, da konsulentselskapet Menon presenterte Hordfast som et perfekt prosjekt for å gi arbeidsplasser til leverandørindustrien. De som før jobbet med store offshoreprosjekter, kan nå lage pongtonger og styringssystemer til det som er planlagt som verdens lengste flytebro. 25 000 arbeidsplasser i en fem år lang anleggsperiode har Menon regnet seg frem til at det kan bli. Direktør Knut E. Sunde i Norsk Industri sier til NRK at dette kan gi olje- og gassnæringen et nytt ben å stå på.

Slik jobber gode lobbyister. De ser at politikerne i årene fremover vil bli nødt til å stramme inn den statlige livremmen, og at det vil kreve stadig mer å få gjennomslag for de mest kostbare prosjektene – enten det er innen samferdsel, forsvar eller sykehussektoren. Samtidig ser de at politikere fra praktisk talt alle partier leter etter nye næringer som kan overta når oljeindustrien skrumper inn. Dersom et kostbart prosjekt kan fremstilles som et ledd i omstillingen av Norge, er det håp.

Annonse