15:21 - 17. mars 2020

Politikerne vil bare redde et flertall av bedriftene og kapitalistene – ikke alle, skriver Aslak Bonde.

Politikerne vil bare redde et flertall av bedriftene og kapitalistene – ikke alle, skriver Aslak Bonde.

Flyselskapet Norwegian illustrerer godt de dilemmaene politikerne står i når de denne uken jobber på høygir med å videreutvikle og forbedre redningspakkene for næringslivet, skriver Aslak Bonde. Her: Norwegians Boeing 737-800 på flyplassen i Alta 17. februar. Foto: Matthew Horwood / Getty Images

Tirsdag morgen ble det kjent at partiene på Stortinget snakker seg imellom om å redde Norwegian ved å kjøpe opp aksjene. Dermed gikk aksjekursen kraftig opp. Spekulanter så mulighetene for å tjene penger på den mulige statlige redningsaksjonen. Det i seg selv førte garantert til at mange på Stortinget mistet lysten på å redde Norwegian. De vil gjøre alt som står i deres makt for å redde bedriftene, men velgerne vil ikke forstå at de da også redder storkapitalister og spekulanter.

Flyselskapet Norwegian illustrerer veldig godt de dilemmaene politikerne står i når de denne uken jobber på høygir med å videreutvikle og forbedre redningspakkene for næringslivet. Selskapet hadde skyhøy gjeld før koronakrisen kom, og det har i lang tid vært diskutert om de eksisterende aksjonærene ville miste pengene sine – enten ved en konkurs eller ved en kraftig utvanning av aksjekapitalen. De som har kjøpt aksjer i Norwegian i månedene før krisen kom, har vært fullt ut klar over den store tapsrisikoen. De har tatt stor risiko fordi de har vurdert at sannsynligheten for langsiktig verdiøkning er større.

Det blir den definitivt, dersom staten går inn som eier av Norwegian. Da vil politikerne i praksis overta mye av spekulantenes risiko. De som har hatt tilgang på så mye penger at de har kunnet kjøpe Norwegian-aksjer i de siste månedene, blir antageligvis mye rikere. Bjørn Kjos og andre av de opprinnelige storeierne vil ikke bli straffet for at de tok opp så store lån at selskapet ikke tålte uværet som skulle komme.

Annonse

«Høsten 1993 så den nyslåtte sjefredaktør og aviseier Truls Lie og en liten håndfull medarbeidere den første utgaven av den gjenoppstandne kultur- og kommentaravisen Morgenbladet…»