12:58 - 05. februar 2020

– Fremstår som en fasade for DNB

I en seminardebatt på Litteraturhuset fikk Norges største finanskonsern kritikk for sin kampanje rettet mot kvinner.

Skaper debatt: DNB har ført en kampanje rettet mot kvinner under navnet #huninvesterer. llustrasjonsfoto: Getty Images

– Tøff crowd, si!

Konferansier Thomas Seltzer når ikke helt frem. Blant publikum på et seminar om økonomisk likestilling og kapitalgapet, i regi av DNB, Litteraturhuset og Core – Senter for likestillingsforskning på Litteraturhuset i Oslo denne uken, er det kun få som lett humrer når Seltzer forteller at han «i likhet med dere ikke var så god i realfag» og at han «ikke kan noe om finans, men er hvit mann på femti pluss med cand.mag.» Og derfor kvalifisert.

På scenen står han iført munnbind, som for å beskytte seg mot koronavirus. Men nei – det er jentelus han er redd for, sier han.

Annonse

«Høsten 1993 så den nyslåtte sjefredaktør og aviseier Truls Lie og en liten håndfull medarbeidere den første utgaven av den gjenoppstandne kultur- og kommentaravisen Morgenbladet…»