00:05 - 07. februar 2020

Besteforeldrenes frigjøringsfront

Skjøvet ut av arbeidslivet, glemt av mediene, latterliggjort i samfunnsdebatten, stemplet som en byrde av økonomene og tvunget til å bruke sine siste leveår til å lære seg nettbank og å oppdatere Java. Velkommen til alderdommen.

Opp det går: Friluftstrimmen i Torshovparken, 20. januar klokken 10.35.

Rundt årtusenskiftet oppsto et morbid munnhell blant ledere i mediebransjen: «Abonnentene dør.» Trofaste papiravislesere gikk bort, og barna deres arvet hverken abonnement eller medievaner. Inntektene falt, og en brutal innsikt tvang seg frem: Ett år nærmere døden er ett år nærmere avsluttet kundeforhold. Dermed begynte jakten. Gjennom målgruppeanalyser, strategier og satsinger gikk søket etter den innbilt unge leseren, lytteren, seeren eller – om alt annet feilet – snapchatbrukeren. Gi pensjonistene det de vil ha, og du sparer deg et par sure leserbrev. Lær en tenåring å konsumere medieinnhold, og det er håp om et liv etter avisdøden.

– Jeg skjønner ikke at vi eldre fortsatt er så trofaste mot mediene, sier Kirsti Løken (81).

Den pensjonerte radiologen og psykiateren er lei.

Annonse