Annonse
00:00 - 03. januar 2020

Stor oppstandelse

I Ghana er folk enige om at dødshus er stor kunst, og alle naboene er med på festen.

Ikke bare stilige bruksgjenstander: Etter hvert som fantasikistemakerne er blitt anerkjent som kunstnere, har de begynt å konkurrere om å ha de mest innovative motivene, mange med populærkulturelle referanser. Joggeskoen som Jacob Ashog, sønn av den anerkjente kistemakeren Paa Joe, viser frem, ble først laget til en utstilling i Los Angeles, men har senere blitt bestilt til begravelser av lokale kunder. Foto: Andreas Viestad
Annonse

Dødshuset vaier i takt med musikken. Seks bærere, alle kledd i identiske svarte dresser med røde slips og hvite vanter, løfter kisten med Felicia Amuzu Tettevi opp og ned, de svinger seg i dansen og nikker og neier, de plasserer kisten på skuldrene og går rundt gårdsplassen. Foran danser seremonimester Nanasei Ajyenai. Han har smokingjakke, flosshatt og spaserstokk. Med ujevne mellomrom peker han opp mot himmelen, og da senker bærerne kisten slik at den hviler på lårene, og så peker de også opp mot himmelen, dit Felicia formodentlig er på vei.

Gårdsplassen i utkanten av Kasoa i Central Region i Ghana, et par timer utenfor hovedstaden Accra, er full av folk. Festende folk. Ikke sørgende. Dattera til Nanasei, Jesica, står i utkanten av plassen og holder opp et innrammet, aldri så lite airbrushet bilde av den avdøde. Også hun smiler, hun småprater med de mange oppmøtte og ønsker nye besøkende velkommen.

Hvilken storslått fest! Med band og dansere, mat og partytelt. Og midt i det hele, kisten med Felicia oppi, formet som et hus. Et skikkelig dødshus.

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse