00:00 - 17. januar 2020

Læreren er alene, skriver Martin Gedde-Dahl

Læreren er alene, skriver Martin Gedde-Dahl.

Clemens Saers’ instinkt var å beskytte elevene sine. Derfor stilte den erfarne læreren seg imellom da fem menn forsøkte å trenge seg inn i klasserommet for å få tak i en av dem. Sånn saken har utspilt seg i etterkant, bør ingen bli overrasket om den neste læreren i samme situasjon heller tar et skritt til siden.

Hendelsen fant sted på Oslo handelsgymnasium 14. mai 2014. Saers var halvveis gjennom en time i samfunnsfag, da det banket på døren. I klasserommet satt tre elever, alle nylig ankomne innvandrere som fikk ekstra oppfølging mens resten av klassen hadde eksamen. Utenfor sto en gruppe unge menn, elever i klassen som holdt til over gangen. De ville ha penger av en av Saers’ elever, sa mennene, og forsøkte å presse seg inn gjennom døråpningen. Saers blokkerte dem ved å gripe om dørkarmen med den ene hånden og å legge den andre på brystkassen til den mest truende inntrengeren. Han svarte med et kvelertak.

Slik beskriver Saers selv de neste sekundene: «To fingrer trenger dypt i bløtvevet på hver sin side av strupehodet. (…) Blodtilførselen til hjernen stanser opp. Mitt hode presses bakover slik at jeg ser i taket. Så tar den angripende eleven fingrene rundt hele strupehodet mitt og trekker det mot seg (…) Med et godt tak om strupen mitt vrir han hele strupehodet slik at jeg hører et smell inne i hodet. Jeg tenker at der knakk brusken i strupehodet. Deretter blir hørselen borte.»

Annonse