00:00 - 31. januar 2020

De som betaler for handelskrigen

Det er først og fremst amerikanske forbrukere og næringsliv som betaler for Trumps tollsatser på kinesiske varer.

Evig konsum: En fersk forskningsartikkel viser at prisene økte like mye som tollsatsene i USA i 2018. Da er det kanskje ikke så rart at en kunde ved et Target-varehus i Iowa glimtet til med hele fem 50-tommers HD-tv-er på «Black Friday» i fjor? Foto: Jack Kurtz / Zuma Press / NTP scanpix

Global økonomisk integrasjon har ført til tollsatser nær null verden over – inntil Donald Trump tok over i Det hvite hus. USAs tollsatser mot Kina rammer nå to tredeler av importen og er i gjennomsnitt på 19,3 prosent, sammenlignet med tre prosent da Trump tiltrådte.

Men hvem er det egentlig som betaler for økte tollsatser? Vil en Iphone-toll på 25 prosent føre til 25 prosent høyere priser i butikken? I så fall vil toll være en skatt på amerikanske forbrukere. Motsatt, hvis prisen ikke øker, så må det bety at det er kinesiske produsenter som betaler. Økonomisk teori tilsier at et stort land som USA potensielt kan legge deler av regningen på Kina. Dette er også Trumps syn, som hevder at USA «is taxing the hell out of China».

En ny og innflytelsesrik artikkel i den prestisjefulle journalen Quarterly Journal of Economics, gir et innblikk i hva som skjedde med prisene etter Trumps første runde med tollsatser i 2018. Forfatterne benytter månedlige data for USAs tollsatser, import og eksport for tusenvis av detaljerte produkter, og sammenligner prisutviklingen for varer som ble rammet av tollsatsene med varer som ikke fikk toll. Hovedfunnet er at prisene gikk opp like mye som tollen gikk opp, såkalt hundre prosent pass-through. Forskningen viser dermed at Trumps politikk i hovedsak rammet amerikanske forbrukere og næringsliv, snarere enn Kina selv.

Annonse