Annonse
00:00 - 01. november 2019

Livsgrunnlag på billigsalg

Annonse

Av årets mange nyord – flyskam, bompengepanikk og Vy – er «annonsørpodkast» blant de mer skjellsettende. Da det tidligere i oktober ble kjent at Aftenpostens podkast Forklart hadde inngått et samarbeid med Equinor, lot ikke reaksjonene vente på seg. MDG-politiker Eivind Trædal omtalte det som «en skam for Aftenposten», og Gunnar Kagge, avisens klubbleder, uttrykte bekymring til bransjenettstedet Medier24 for at Forklart skal miste tillit.

Denne relativt nye formen for reklame, såkalt innholdsmarkedsføring, er blitt den nye vinen ikke bare for annonsører som vil få ut sitt budskap i en «kjent kontekst brukerne har høy tillit til» (for å låne Morten Andersen, stabssjef i Aftenposten, sine ord), men også de store mediehusene som vil tjene raske penger. Dagens Næringsliv, VG, Aftenposten, Dagbladet og TV 2 holder seg alle med egne avdelinger som produserer reklame forkledd i redaksjonell drakt, reklamejournalistikk, om du vil. Disse innholdsmarkedsføringsavdelingene ansetter tidligere redaktører og journalister en masse, og i form (tittel, ingress, bilder og intervjuer) minner reklamene de produserer om et hvilket som helst annet redaksjonelt produkt. Artiklene er riktig nok merket mer eller mindre tilfredsstillende, men det ligger i innholdsmarkedsføringens natur at den låner journalistikkens legitimitet, og at leserne ikke videre skal tenke over at det de leser faktisk er reklame. 

I en presset økonomi vil mediehus alltid være på jakt etter nye inntektsstrømmer, og god journalistikk er kostnadskrevende. Men aviser har, i tillegg til den økonomiske, også en annen form for kapital som de ikke kan skalte og valte med: tillit. Dette var for eksempel det sentrale spørsmålet i VGs behandling av Bar Vulkan-saken i vinter: Hvordan kunne tilliten til deres politiske journalistikk gjenreises? Det hele resulterte i en offentlig granskningsrapport der alle kortene ble lagt på bordet (som senere ble felt i PFU), og at den aktuelle journalisten ble gitt et halvt års permisjon og i dag ikke lenger jobber i avisen. 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse