Annonse
00:00 - 18. oktober 2019

Hurtigtog mellom Oslo og kontinentet kommer ikke før om flere tiår, skriver Aslak Bonde.

Hurtigtog mellom Oslo og kontinentet kommer ikke før om flere tiår, skriver Aslak Bonde.

Foto: Fredrik Solstad / VG / NTB Scanpix
Annonse

Historien om kvikkleiren som stanser utbyggingen av Østfoldbanen er nesten ikke til å tro. Leiren har ligget der i tusenvis av år, men det var det ingen av jernbaneplanleggerne som husket da de lagde planer for et raskt og pålitelig togtilbud på Østlandet. De regnet med at et nytt dobbeltspor fra Råde til Sarpsborg skulle koste åtte milliarder kroner, men nå som de har oppdaget leiren, er kostnadene estimert til et sted mellom 26 og 28 milliarder.

Ettersom det nesten er umulig å tro at planleggerne i Bane Nor og dets forløper Jernbaneverket glemte kvikkleire-problemene, gis det rom for en rekke andre teorier om tjenesteforsømmelse. Kanskje ble kostnadene bevisst feilberegnet rett og slett fordi man ikke klarte å regne togprosjektene hjem på vanlig måte, eller så tenkte planleggerne at prislappen ikke spilte noen rolle, fordi politikerne uansett ikke ville ha råd til å bygge alle de dobbeltsporene de snakket om i valgkampene i 2009, 2013 og 2017.

Uansett årsak, nå er Østfold-banen i praksis havnet helt bakerst i prioriteringsrekken for utbyggingen av det såkalte InterCity triangelet mellom Oslo, Skien, Lillehammer og Halden. Det har stor betydning for alle som bor mellom Moss og svenskegrensen, men det betyr også mye for det stigende antallet mennesker som ønsker å ta tog til kontinentet. Og for alle de som ferdes på motorveien mellom hovedstaden og Gøteborg.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse