Annonse
00:00 - 12. juli 2019

Men hva skal til, da?

Vi spurte Transportøkonomisk institutt om hvorfor det skal være så vanskelig å ta tog til Europa. 

Back on track? Sovevogna til Hamburg kan gjøre et comeback, men det vil koste, mener togforsker. Slik så sovevognene til NSB ut i 1961. Foto: Leif Ørnelund / Byhistorisk samling / Oslo Museum
Annonse

Tidligere kunne man legge seg til å sove i Oslo og våkne i Hamburg. Men det går ikke lenger noen nattog over landegrensen, og Norske tog AS, selskapet som eier togene som går på norske skinner, disponerer bare tyve sovevogner som er plassert på diverse lokal- og regionaltog.

– Linjen fra Oslo til Hamburg tapte konkurransen mot lavprisfly på strekningen, sier Jørgen Aarhaug, forsker ved Transportøkonomisk institutt.

– Det har vært et skille. Langdistansetogene har drevet kommersielt mens regionaltog er blitt drevet gjennom offentlige kjøp, sier han.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse