Annonse
13:27 - 11. juni 2019

Obos-sjefen sier han fikk nei da de ville sponse norsk kvinnefotball med millioner

Norges Fotballforbund mente det var «kommersielt uinteressant», ifølge Obos-direktør.

Jo, fotball har kommersiell verdi: Daniel Siraj er direktør i eiendomsselskapet Obos. Han sier at Obos i 2017 tilbød Norges Fotballforbund sponsoravtaler i millionklassen, øremerket kvinnefotball. NFF sier de respekterte gjeldende avtaleverk.
Annonse

EM i Nederland i 2017 ble Norges dårligste innsats i et europamesterskap noensinne. Norge tapte alle kampene, uten å ha scoret et eneste mål. Det var etter dette mesterskapet at Ada Hegerberg sluttet på landslaget. I etterkant av fiaskoen ville pressen ha svar, og selv president i Norges Fotballforbund (NFF), Terje Svendsen ble stilt til veggs. Til NRK pekte han på utviklingen internasjonalt. Når de store landene gir gass, forklarte Svendsen, er det vanskelig å henge med.

NRKs journalist spurte om økt tildeling av forbundets ressurser kunne løse kvinnefotballens utfordringer. «Nei, overhodet ikke», svarte Svendsen, og la til at det handlet om å «øke den kommersielle verdien på kvinnefotball», for på lang sikt var det «inntektspotensialet i kvinnefotballen som også bestemmer ressurstilfanget». Norsk kvinnefotball ble fraløpt på ressurssiden, men pengene måtte markedet skaffe – de måtte komme gjennom kvinnefotballens egne «kommersielle verdi».

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse