00:00 - 15. mars 2019

Lambda og marmorpigen

Den uskyldige Operaen plages av et mørkt beist. Det er ganske passende.

Operaen: Der høye menn i mørke frakker plager hvitkledte kvinner. Her: Ildfuglen. Foto: Erik Berg / Den Norske Opera & Ballett

Før vi var sjokkert over uniformene til Vy, var det Lambda som gjorde vondt i estetikken. Arkitekttegningene av Munchmuseet forledet oss til å tro at vi fikk skinnende glass, men nå som bygget reiser seg, viser det seg å være mørk aluminium. Og stakkars Operaen i Bjørvika får et mørkt beist som bøyer seg over henne. Nå vel. Som en kulturmann i nærheten kommenterer, er det ganske passende, for handler ikke operaer ofte om uskyldigheter i hvite kjoler som plages av mørkemenn? Jo visst. Både Elisabeth i Wagners Tannhäuser og Lucia i Donizettis opera Lucia di Lammermoor kles rutinemessig i hvit kjole før de plages rundt på scenen høye menn i mørke frakker. Denne vinteren kan du se balletten Ildfuglen, der atter en hvitkledd pike har problemer med en svær demon i mørk kappe. Hvordan gikk det så? Elisabeth tas opp til himmelen, Lucia blir gal og dreper seg selv, mens den hvite skjønnheten i Ildfuglen blir kjæreste med en kjekk liten tass som minner Deloitte-bygget i Barcode bak Operaen.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 50 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse

«Høsten 1993 så den nyslåtte sjefredaktør og aviseier Truls Lie og en liten håndfull medarbeidere den første utgaven av den gjenoppstandne kultur- og kommentaravisen Morgenbladet…»