Annonse
00:00 - 15. mars 2019

Lambda og marmorpigen

Den uskyldige Operaen plages av et mørkt beist. Det er ganske passende.

Operaen: Der høye menn i mørke frakker plager hvitkledte kvinner. Her: Ildfuglen. Foto: Erik Berg / Den Norske Opera & Ballett
Annonse

Før vi var sjokkert over uniformene til Vy, var det Lambda som gjorde vondt i estetikken. Arkitekttegningene av Munchmuseet forledet oss til å tro at vi fikk skinnende glass, men nå som bygget reiser seg, viser det seg å være mørk aluminium. Og stakkars Operaen i Bjørvika får et mørkt beist som bøyer seg over henne. Nå vel. Som en kulturmann i nærheten kommenterer, er det ganske passende, for handler ikke operaer ofte om uskyldigheter i hvite kjoler som plages av mørkemenn? Jo visst. Både Elisabeth i Wagners Tannhäuser og Lucia i Donizettis opera Lucia di Lammermoor kles rutinemessig i hvit kjole før de plages rundt på scenen høye menn i mørke frakker. Denne vinteren kan du se balletten Ildfuglen, der atter en hvitkledd pike har problemer med en svær demon i mørk kappe. Hvordan gikk det så? Elisabeth tas opp til himmelen, Lucia blir gal og dreper seg selv, mens den hvite skjønnheten i Ildfuglen blir kjæreste med en kjekk liten tass som minner Deloitte-bygget i Barcode bak Operaen.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse