Annonse
00:00 - 14. september 2018

Alt går kjempefint i Sjømatrådet

Stadig i nyhetene: «Kommunikasjon og beredskap», «markedsinnsikt» og «markedsføring» er nøkkelordene i Sjømatrådets arbeid for å øke verdien av norsk sjømat. Arkivfoto: Christian Belgaux
Annonse

Sjømatrådet er en sjelden blomst i norsk statsforvaltning, litt stat (heleid AS) og litt næring (basert på avgift). At Sjømatrådet er viktig, kan illustreres med at fiskeridepartementet i 2013 oppnevnte selveste Marit Solberg, konserndirektør i Marine Harvest og søster til vår statsminister, til styreleder (hun satt til 2015). De siste månedene har det kommet flere nyheter om Sjømatrådet. Riksrevisjonen vil undersøke organet grundig, ifølge Intrafish fordi «de har ikke rapportert så godt på målene sine». I juni ble Sjømatrådet saksøkt av sin tidligere direktør, Terje Martinussen, ifølge Intrafish skal det være snakk om et pengekrav. I 2016 fikk samme mann med seg lønnen på 1,9 millioner kroner for å ta et studieår og lære spansk. Nylig ble Sjømatrådet dømt av klagenemnda for offentlige anskaffelser (Kofa) for ulovlig direkte anskaffelse. Det hadde droppet anbudsprosessen ved innkjøp av kommunikasjonstjenester for 4,4 millioner kroner. DN avslørte denne uken at gründeren i byrået som fikk oppdraget, var styrekollega med Sjømatrådets direktør for globale operasjoner, samfunn og kommunikasjon. Sjømatrådets oppgave er å skape god reklame for norsk sjømat. Vi understreker at vi ikke har grunn til å tro at denne oppgaven ikke skjøttes på den beste av alle tenkelige måter.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.