Aktuelt

Den sårbare «barber»-kulturen

Rødt er større enn KrF og Venstre, meldte VG.no denne uken. Det iøynefallende i artikkelen var likevel ikke den politiske nyheten, men reklamen under ingressen, der vi så bilde av en ung mann hos frisøren. Men mannen var ikke hos frisøren, viste det seg da vi klikket oss inn på reklamen, han var hos en «barber». Hva skiller så en frisør fra en «barber»? Reklamen prøvde å gi svar: «en barber spesialiserer seg på klipp av menn, enten det er hår eller skjegg, og tilbyr et bredt produktspekter». Så kom kronargumentet: «Det er også en helt spesiell opplevelse.» Reklamen ledet notisredaksjonen ut på en tre minutters surfetur inn i kaninhullet for skjeggete menn. Vi fant sårbare selfier av middelaldrende menn i røffe dresser, med sixpence over månen – og selvfølgelig med ulastelig stylet, bugnende skjegg. Vi leste lange tekster om hvor viktig det er å gå utenfor komfortsonen sin. Vi leste om initiativer der «barber»-kulturen bidro til å bedre folks mentale helse. «Mange menn vil oppleve forskjellen mellom en barber og vanlig frisør», sto det til slutt i VG-reklamen: «Du får en hårklipp, barbering, skjeggtrim eller styling på en helt spesiell måte.»

Mer fra Aktuelt