00:00 - 20. oktober 2017

Utvidelsen av det hellige

Saudiske Ahmed Mater viser frem Mekkas absurde virvar av kapitalisme og tro, masseturisme og spiritualisme.

Foto: Ahmed Mater

I et av verdens høyeste bygg, i et svalt hotellrom til 15  000 kroner natten, kan man stå og se ned på det helligste stedet i islam, Kabaen i Mekka. Hotellet er del av den enorme infrastrukturen som gjør det mulig for Mekka å ta imot 8 millioner utenlandske pilegrimer hvert år. I boken Desert of Pharan gir den saudiske kunstneren Ahmed Mater et mangefasettert portrett av Mekka og den stadig voksende massen av tilreisende, som etter planen skal øke til 15 millioner årlig i 2020.

Maters bilder balanserer mellom det dokumentariske og det poetiske. Det er åpenbart en sorg ved det han anser som et tap av det åndelige, han kaller selv bildene en bønn for Mekka. Den saudiske staten har blitt anklaget for å rive 95 prosent av Mekkas historiske arkitektur til fordel for kommersielle bygg, luksushoteller og kjøpesentre. Bildene viser hvordan det grønne neonlyset fra det urbane Mekka slåss mot solnedgangens myke lys. Tilsvarende grep viser et absurd virvar av kapitalisme og tro, masseturisme og spiritualisme, fremmedarbeidere og forretningsfolk, den modernistiske arkitekturen på den ene siden og de spartansk kledde menneskene på den andre, forminsket mot de enorme byggene som ruver over helligdommen.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 50 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse