I en av professor Anne Beate Reinertsens artikler – et «vitenskapspoetisk essay» – dukker det opp noen språklige anbefalinger. Her er et utdrag:
- Gi ord flertallsform for å se om noe skjer. For eksempel, hva skjer hvis du snakker om dine identiteter i stedet for din identitet, dine subjektiviteter i stedet for subjektivitet?
- Prøv å gjøre substantiver om til verb: Vi har allerede sett å orde og å kroppe. Hva med å barne, å kvinne, å manne?
- Bruk gerundium (latinsk kasusform som kan minne om norske -ing-former, red.anm.) oftere: … Kvinning? Barning?
- Engasjer studentene i omstreifende omformelig ordmakeri og kjønnsfletting: Cixoutiske paringer og koblinger, hybridiseringer – skap nye ord, meningsløse ord, ord uten innhold og ordleker.
- Fra artikkelen «The embrained body of a child: On neurodidactics and edusemiotic 21st century becoming machines i tidsskriftet Global Studies of Childhood».