Annonse
00:00 - 28. juli 2017

Turistskatt nå

Annonse

Turistene strømmer til med bobil, båt, bil, fly og ikke minst cruiseskip. Lofoten opplever en turistinvasjon som er i ferd med å kvele øygruppen, naturperlen svømmer over av dritt, møkk og søppel, folk kjører i kø etter bobiler og turistskipene spyr ut mennesker som skal se Lofoten gjennom et bussvindu. Hvis du stopper ved en veiskulder – stå i ro og nyt utsikten. Beveger du deg utenfor veien risikerer du å tråkke på menneskeskitt og vasse i søppel.

Lofoten har et metningspunkt og det er i ferd med å komme. Øygruppen klarer snart ikke mer turister. Og de som kommer, får forringet sitt inntrykk og vi risikerer å få et forsøplet, nedskitt og ubehagelig sted å være.

Lofoten er de siste årene blitt markedsført tungt i utlandet og det har gitt resultater. Store internasjonale tidsskrifter og aviser har gang på gang kåret Lofoten som et må sted å oppleve før du dør. Og det er fullt fortjent. Fjellprakten og naturen i Lofoten er en uforglemmelig opplevelse for dem som kommer dit.

Turisme fører med seg et blomstrende næringsliv og arbeidsplasser i distriktene. Men kommunene er fattige og er ikke i stand til å bygge ut en akseptabel infrastruktur for den økte turismen. Eller som ordfører Hans Fredrik Sørdal (Ap) i Flakstad sa til VG onsdag denne uken: «Overføringene vi får fra staten er til å ta vare på våre egne innbyggere. Vi har ikke råd til å drifte toaletter, parkering eller søppelhåndtering for turister i tillegg.» Man kan jo også diskutere om det er det offentlige som har ansvaret for infrastrukturen for turismen. Det offentlig har et ansvar – så lenge vi har den unike allemannsretten, må det også legges til rette for denne måten å feriere på. Disse turistene legger ikke igjen særlig mer enn sin egen skitt og sitt eget søppel. Men de blir i alle fall lykkelige – og så lenge vi kan gjøre mennesker lykkelige med å vise frem vår fineste natur, har vi en plikt til å legge til rette for det også. Dét er et offentlig ansvar. Men viljen er ikke akkurat til stede hos de sentrale myndighetene.

Da kan veien å gå være å innføre en egen turistskatt, og det er dette kommunene i Lofoten vil ilegge turistene, ifølge VG. Dette er en god idé og kan være løsningen for å skaffe inntekter til utbygging av infrastrukturer i Lofoten, når det tydeligvis ikke er så mye å hente hos de sentrale myndighetene. Og det behøver ikke være så komplisert, heller. Bompenger for hovedveien Lofast fra Hinnøya, påslag på fergebillettene Melbu-Fiskebøl, Skutvik-Svolvær og Bodø-Moskenes. Dyrere bussbilletter inn til Lofoten, turistbussavgift, svindyre avgifter på cruiseskip, påslag i flybilletter til Svolvær og Leknes, kaiavgifter.

Væreierne i Nusfjord innførte betaling for besøk i fiskeværet allerede i 2005. Jeg var der i 2006 og mente det var uhørt – og marsjerte inn i fiskeværet uten å betale. Den gangen ble jeg mektig irritert over inngangsavgiften. I dag har jeg stor forståelse for at væreierne innførte betaling. Nusfjord er tross alt noe av det vakreste vi kan oppvise av et autentisk fiskevær her i landet og har stor tiltrekningskraft på turistene. Det koster å holde vedlike. Det er en del av vår kulturarv.

Turistskatten har egentlig bare positive ringvirkninger. Inntekter til kommunene i Lofoten og muligheter til utbygging for å møte den store turisttrafikken, eller at turistene ikke vil betale og at antallet dermed begrenser seg selv.

For alle som ser med avskrekkelse på det som skjer i Lofoten, er det håp. Det er bare å unngå den siste uken av juni, hele juli og den første uken av august. Resten av året er Lofoten idyllen du ser på de vakreste bilder.

BH

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.