Annonse
00:00 - 14. juli 2017

Å se seg selv gjennom andre

Klassikeren Ravens er i disse dager utgitt i ny utgave på forlaget Mack.
Annonse

Ti år før den japanske fotografen Mahahisa Fukase falt ned trappen utenfor sin favorittbar i Tokyo, noe som skulle tvinge ham til medisinsk isolasjon de 20 siste årene av livet, skrev han at han hadde blitt en ravn. Etter at han utelukkende hadde fotografert sin kone Yoko under deres tretten år lange ekteskap for sin andre bok Yohko (1978), brøt ekteskapet sammen. Yoko skrev senere om boken at Fukase aldri hadde sett henne, kun gjennom kameralinsen sin, og at den tvangsmessige fotograferingen av henne utvilsomt var forsøk på å fotografere seg selv.

I dette lyset kan vi forsøke å forstå Fukases kunstnerskap generelt, og identifiseringen med fugler, som munner ut i hans neste bok, Ravens.

Bilder av ravner, alene i luften eller sammen i trær, utgjør mesteparten av boken. Han fotograferer ravner på øya han vokste opp og i hjembyen til eks-kona. Han identifiserer seg med dem, glir inn i en sameksistens med dem. I boken får vi bare se to personer – en naken, middelaldrende massøse på en seng og en hjemløs mann sett bakfra. Etter Ravens snudde Fukase linsen mot sitt logiske endepunkt – ham selv.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.