Annonse
00:00 - 14. juli 2017

Hva med et snilt miljømaleri?

Annonse

Kan populærkulturen hjelpe til med å formidle klimaendringer? Dette spørsmålet ble diskutert under den europeiske konferansen for vitenskapsjournalister, som nylig ble avholdt i København. Ifølge konferansen er det et voksende marked for klimaendringer i populærkulturen, og nå forskes det på hvorvidt klimakunst faktisk fører holdningsendringer hos publikum. Psykologiprofessor Lorraine Whitmarsh, som forsker på psykologiske og sosiale sider ved klima og bærekraft, mener klimakunst «absolutt kan engasjere». Hun sier at den mest effektive kunsten er den som inspirerer til forandring ved å vinkle positivt, mens en negativ innpakning bare fører til at folk blir demotiverte.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Bli abonnent
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvererklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.