00:00 - 07. juli 2017

En sveitser i Amerika

Fotoets og filmens mester

I et portrett av Robert Frank i New York Times Magazine i 2015 sier den amerikanske regissøren Richard Linklater at om ikke Frank hadde vært en av tidenes mest innflytelsesrike fotografer, ville han hatt en mye tydeligere profil som ikon i amerikansk indiefilm. ⇥Kollasj: Robert Frank

Det er få, kanskje ingen, som har vært mer definerende for fotografiet i etterkrigstiden enn Robert Frank. På midten av 50-tallet kjørte den sveitsiske fotografen i to år på kryss og tvers av USA og tok 28 000 bilder av raseskille og økonomiske ulikheter, bryllup og gravferder, kjærlighet og hat – hvordan det føltes å leve i USA. 83 av disse bildene endte opp i boken The Americans, hans absolutt mest kjente arbeid, og kanskje den viktigste fotografiske boken noensinne. Utenfrablikket hans var et klart brudd med selvoppfatningen av tilfredshet, fremtidsoptimisme og stolthet som lå i en felles amerikansk bevissthet i årene etter krigen.

I tiden det gikk før The Americans kom ut, var ­allerede Frank ferdig med slike bilder og på full marsj inn i et nytt medium. Sammen med blant andre Jack Kerouac, som skrev forordet til The Americans, og Allen Ginsberg laget han sin første film, Pull my Daisy, i 1959. Den mest kjente av de drøyt tyve filmene han har laget, er kanskje Cocksucker Blues, fra da Rolling Stones turnerte USA for å lansere Exile on Main Street. Filmen var for ærlig, Rolling Stones saksøkte, filmen ble lagt på hyllen og har vært så å si utilgjengelig, i likhet med resten av Franks filmer.

Men på slutten av fjoråret gav det tyske forlaget Steidl ut en boks med alle filmene. Og nylig ble en dokumentar om Frank, Don’t blink – Robert Frank, tilgjengelig i Itunes.

Annonse