09:10 - 12. mai 2017

En Amerikansk historie

Ser vi begynnelsen på slutten for fotografiet som nasjonsbyggende verktøy?

Foto: Walker Evans / The Metropolitan Museum of Art

Langt fra Walker Evans’ fotografi av badere langs den amerikanske østkysten ble Shealah Craigshead i januar utpekt som den offisielle fotografen for å dekke Det hvite hus under Donald Trump. Craigshead tar over etter Pete Souza, som vi tidligere har skrevet om i denne spalten. Men der Souzas bilder viste den menneskelige, intime siden av Barack Obama, tar Craigsheads bilder en annen retning. Bildene viser Trump på samme vis som pressens bilder – fotografiene er underlagt total kontroll, tilgangen er distansert og smal. Hvordan Obama ble fremstilt av presidentens egen fotograf var selvsagt også kontrollert, men nå er det kun den offisielle presidenten vi får se. Det mest intime er mobilbilder av Trump, tatt av medlemmer ved den private klubben Mar-a-lago. Ser vi begynnelsen på slutten av fotografiet som verktøy for nasjonsbygging og troverdig formidler i offisiell sammenheng? Tilbake til Coney Islands strender, sommeren 1929, måneder før Den store depresjonen startet. Nevnte Walker Evans er kanskje mest kjent for sine bilder av nettopp den økonomiske krisen, fotografert på oppdrag for de amerikanske myndigheter i 1930-årene. I en stor, ny utstilling på Pompidou-­senteret i Paris vises denne sommeren mer enn 300 bilder av det museet kaller de «grunnleggende funksjonene i amerikansk lokalkultur».

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 50 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse