00:00 - 28. april 2017

Et menneskelig perspektiv

In Heaven on Earth gis ut på Pelikanen Forlag, med et essay av Karl Ove Knausgård. Foto: Thomas Wågström

Hvordan vi mennesker forstår oss selv og vår plass i verden, er noe, om ikke det som driver kunsten fremover. Tematikken opptar også den svenske fotografen Thomas Wågström, som er aktuell med In Heaven on Earth. Boken samler tre tidligere utgivelser fra en lang karriere, og satt i sammenheng med hverandre får fotografiene ny styrke. Fra Alt som er i himmelen (Pelikanen, 2012) er bilder hvor perspektivet er vendt oppover, mot skyene. I Nakker (Pelikanen, 2014) ble hodets bakside fotografert flatt, nært og horisontalt. Med blikket vendt bort, utover. I På jorden (Max Ström, 2015) var fotografens blikk vendt nedover, på små mennesker i store landskap. Med utgangspunkt i disse tre bøkene bindes altså et flettverk av fotografier hvor selve perspektivet blir viktig. Menneskets natur er her søkende – mot de tidløse skyene (hva søker vi etter?), bortvendte ansiktene (hvem er de, hva ser de på?) og menneskekroppene såvidt synlige i landskapet (hvor er de på vei?). Seriene hver for seg har ikke vært like tiltalende for meg som når de nå står samlet. I In Heaven on Earth utvides horisonten, både i fortellingen og i bildenes symbolikk, og slik belyses menneskets forhold til seg selv.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 50 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse