Annonse
09:44 - 17. februar 2017

Alternative fortellinger, personlige historier

Fotografen Katharina Behling utfordrer nyhetsmedienes bilder av flyktningkrisen.

Mennesket bak fiksjonen: Gravfølget til Bashir Zakaryau i Berlin, 31. oktober ifjor. Zakaryau døde etter Jenny Erpenbecks roman kom ut. Foto: Katharina Behling
Annonse

Et berg av redningsvester ligger forlatt på en strand på en gresk øy. En dansk politimann leker med en ung jente på flukt langs Europavei 45. En overfylt fiskebåt med afrikanske migranter velter i Middelhavet.

Tre av tusenvis av bilder som har flimret over netthinnene våre de siste årene. Mange av dem gjentar seg i ulike varianter. Hvilken rolle spiller fotografiet egentlig i vår forståelse av flyktningkrisen?

Fotografiets påvirkningskraft har vært diskutert siden oppfinnelsen av kameraet. I sin definerende bok On photography (1977), argumenterte den amerikanske kulturkritikeren Susan Sontag for at bilder av mennesker i nød ikke nødvendigvis styrker vår samvittighet eller evne til medfølelse. Slike fotografier kan også korrumpere oss, hevdet hun. «Når man ser slike bilder vil man se flere - og flere. Bilder gjennomborer. Bilder bedøver.»

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse