Aktuelt

Ingen kjære Patrick

Mandag, i et konferanserom i Oslo, skulle norske mediers store oppgjør med Facebook finne sted. Etter at Aftenposten-redaktør Espen Egil Hansens «Dear Mark» gikk verden rundt, på Facebook, ble Mark Zuckerberg invitert av norske redaktører for å svare seg. I stedet kom Patrick Walker, «direktør for mediepartnerskap i Europa, Midtøsten og Afrika».

De norske redaktørene var så høye og mørke som bare redaktører i konferanserom kan. Ytringsfriheten er truet! Ikke sensurer oss! Dere er redaktører, innrøm det! Espen Egil Hansen beskrev seg selv som gutten i eventyret om Keiserens nye klær, som hadde avslørt den nakne Facebook-keiseren. Det svenske presseombudet leverte et opprop om at journalistisk innhold som allerede er presseetisk vasket, ikke skal fjernes av Facebook, uansett hvilke bilder som brukes.

Walker forklarte høflig at Facebook ikke ser på seg selv som en redaktør, men et selskap som vil koble folk sammen verden over, som må ha noen kjøreregler som kan anvendes overalt, regler som noen ganger blir urimelige, og da justerer de dem. Hva annet trengte han å si? Han kunne smile hele veien til kvartalsrapporten. Den kom to dager senere, og viste at Facebook de tre siste månedene har tjent 56 milliarder kroner på annonser, og skaffet seg et overskudd på nesten 20 milliarder.

For all del, når Facebook har fått en så dominerende posisjon i medieøkonomien, er det verdt å diskutere selskapets publiseringsregler. Men den virkelig presserende debatten handler om nettopp denne økonomiske dominansen. Dette er også en ytringsfrihetsdebatt. Om Facebook dreper inntektene til redaksjoner verden over, hjelper det lite at de har vunnet retten til å publisere historiske pressebilder.

Det var finansmannen i salen som formulerte dette tydeligst under mandagens debatt. Schibsteds styreleder Ole Jacob Sunde lurte på hva Walker tenkte om at selskapet tar inntektsgrunnlaget vekk fra de tradisjonelle medieselskapene. «Jeg anerkjenner at det er vanskelig for dere», lød svaret.

Sunde har lenge argumentert for tettere samarbeid mellom norske medieselskaper for å møte konkurransen fra Facebook og Google. Det er lett å være skeptisk til Norges egen mediegigant. Men det er helt åpenbart at mediene må samarbeide mer om teknisk utvikling. For eksempel om noe så grunnleggende som å utvikle felles løsninger for innlogging og betaling som er enkle og behagelige å bruke for leserne. En får ikke mye ut av å snakke med Facebook. Snakk heller mer med hverandre.

IAI

Mer fra Aktuelt