Annonse

Annonse

20:00 - 01. september 2016

«Sånn karaoke med Powerpoint fungerte ikke for meg.»

Ole Petter Hjelle fyrer heller opp stekepannen i auditoriet.

Praksis: Ole Petter Hjelle utsetter studentene for neseklype og sugerør for å vise hvordan det er å ha KOLS.

Når Ole Petter Hjelles studenter beskriver foreleseren sin, tegner de et omriss av undervisningens supermann. Det er ikke bare at hver og en føler seg sett i forelesningssalen, at de tør å rekke opp hånden for første gang og får svar på e-post midt på natten rett før eksamen – de kan holde på oppmerksomheten i «time etter time», bruke smarttelefonen til å lære i stedet for å få tiden til å gå – og blir inspirerte til å velge helsefaget som yrkesvei, enten det er som ernæringsfysiolog, sykepleier, lege eller fysioterapeut.

Hjelle, som selv er utdannet lege, har spesialisert seg på å få det til å funkle i trøtte skoleøyne gjennom å gjøre faget så levende så mulig – bokstavelig talt. Han har fyrt opp en stekepanne med fett og helt Zalo oppi for å vise hvordan galle virker, trukket en hageslange inn i klasserommet for å illustrere hvordan blodtrykket fungerer, fått studentene til å løpe i trapper med neseklype og sugerør for å kjenne på hvordan det er å ha KOLS, og hoppet i fallskjerm for å vise hvordan det sympatiske nervesystemet – altså stress – påvirker studentene. Han underviser blant annet i årsenhet i medisin, som er et studium der mange unge folk som ikke vet helt hva de vil bli, melder seg opp.

– Da handler det om å vekke interessen for faget, og holde på den. Du ser veldig fort på ansiktene deres om de henger med eller ikke.

Annonse

Mer fra Aktuelt