Annonse
09:38 - 08. juli 2016

Postkort fra et folkemord

Black and White: Two (1993) fra serien Syrcas. Gjengitt med tillatelse fra The Maud Sulter Estate og Autograph ABP
Annonse

Den skotsk-ghanesiske kunstneren Maud Sulter jobbet gjennom sin karriere med den afrikanske diasporaens identitet i Europa. Med prosjektet Syrcas, som vises frem til september under fotofestivalen i Arles, ville hun gi nytt liv til folkemordet av europeere med afrikansk bakgrunn under holocaust, et aspekt hun mente var underdokumentert. Kollasjene legger europeisk kunsthistorie med afrikanske objekter på en bakgrunn av gamle postkort med motiver fra alpelandskap, typisk brukt i nazistisk propaganda. Slik forstyrres både objektene og landskapene, og setter folkemordet i et historisk perspektiv knyttet til slavehandelen. Da bildene ble vist for første gang i 1994, fortalte Sulter The Independent at hun ble inspirert av et August Sanders-fotografi fra mellomkrigstidens Tyskland. Sulter ble i første omgang inspirert til å skrive et dikt om fotografiet av en afrikansk sirkusjente. Senere ble ideen utviklet til bilder som en slags visuell utklippsbok med dagbøkene til Anne Frank som inspirasjon.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Akkurat nå er det opptil 50 prosent rabatt. Bli abonnent
Annonse