Annonse
00:01 - 27. mai 2016

De som vekket nysgjerrigheten

Nesten 400 nominerte undervisere er nå snevret ned til 38 finalister etter lystprinsippet.

En inspirert foreleser trekker fort fulle hus, Her fra psykologi grunnfag på universititetet i Oslo i 1971. Foto: Rolf M. Aagaard/Aftenposten/NTB Scanpix
Annonse

Til høsten skal Morgenbladet kåre Norges ti mest fantastiske forelesere. I nominasjonsrunden kom det inn hele 383 forslag til hvem det skulle være.

– Morgenbladets arbeidsgruppe har nå gått gjennom nominasjonene, sortert og diskutert og plukket ut et knippe som vi har lyst til å vite mer om, forteller avisens debattredaktør Marit K. Slotnæs.

Igjen står en liste på 39 nominerte som juryen nå har fått oversendt. 90 prosent av de nominerte er altså valgt bort.

– Etter hvilke kriterier?

– Lyst- og interesseprinsippet har veid tyngst i denne runden. Hvem har fanget blikket vårt og fått oss til å stoppe? Det vil alltid være et subjektivt element, og vi har heller ikke hatt noen kontroll over hvem som er blitt nominert og ikke, sier Slotnæs.

– Målet er å få en diskusjon om undervisningens rolle og status.

Finalistene

39 finalister er valgt fra de 383 nominasjonene, som alle kan leses på morgenbladet.no/fantastiskeformidlere.

Sitatene er hentet fra nominasjonstekstene.

Den endelige topp 10-listen skal velges av juryen, som ledes av Helene Uri.

Vil skape debatt. Debattredaktøren forteller at samfunnsrelevans – undervisere som ser ut til å ha et blikk for verden utenfor undervisningsrommet – har vært ett kriterium for arbeidsgruppen. Over 33 000 stemmer er avlagt på nett, de fem med flest stemmer kom automatisk med videre. Alder, kjønn og geografi har også spilt inn.

– Ambisjonen er ikke å lage den definitive listen over Norges ti beste undervisere, sier Slotnæs, men heller å trekke frem et knippe virkelig gode – blant flere – for å løfte en debatt:

– Det er jo selvsagt hyggelig for disse enkeltforeleserne å få gode anbefalinger fra egne studenter, men for oss er det undervisning som sjanger og virksomhet det er viktig å løfte frem, sier Slotnæs.

– Ja, jeg har sett på nominasjonene, og det kan virke som det ikke står så bra til i norsk høyere utdanning. Flere er nominert fordi de «alltid kommer forberedt til forelesning». Da ligger lista lavt?

– Jeg har inntrykk av at det er en del frustrasjon over nedprioritert og dårlig undervisning der ute, svarer Slotnæs.

– Finalistene avhenger jo også av helheten i bunken: Hvem føles original sammenlignet med resten? Noen nominasjoner skiller seg ut i presisjon og veltalenhet, de virker mer gjennomtenkte enn andre.

– Er du bekymret for at juryen nå aldri får se den fantastiske underviseren som tilfeldigvis ikke har så språkmektige studenter dette semesteret?

– Jo, den faren er overhengende. Men juryen har anledning til å fiske navn ut av den store bunken, hvis de mener at noen derfra skulle vært på den korte listen.

Målet er en diskusjon om undervisningens rolle og status.

Marit K. Slotnæs, debattredaktør

Juryens tur. Arbeidsgruppen har de siste ukene hentet inn tilleggsinformasjon om finalistene: Video- og lydopptak av underviserne i aksjon, vitnemål fra studenter, kolleger og andre som har vært i kontakt med dem. Det er materialet juryen nå skal vurdere i sin endelige kåring.

Listen over de ti utvalgte publiseres 2. september.

DE 39 FINALISTENE

Ali Ghaderi

Fysikk og matematikk, Høgskolen i Sørøst-Norge

«Engasjert formidler av fag som ellers kan drepe livsgnisten.»

Anette Gultvedt

Ordensfag, Politihøgskolen

«Hun fikk meg til å tro på et likestilt politi.»

Foto: NTB Scanpix

Anne Kveim Lie

Samfunnsmedisin, Universitetet i Oslo

«Tar med rusmisbrukere inn i undervisningen, bidrar til kritisk refleksjon hos fremtidens leger.»

Are Raklev

Fysikk, Universitetet i Oslo

«Jakter på Higgs-bosonet og rapporterer hjem i forståelige termer.»

Bassam Hussein

Prosjektledelse, NTNU

«Gjør etter- og videreutdanning levende med nye læringsformer.»

Foto: Thale Osvik

Benja Stig Fagerland

Coaching og ledelse, bl.a. Høyskolen Kristiania, Høgskolen i Sørøst-Norge og BI.

«Gjør ledelse til et «rockestjernefag» for å få kvinner inn i toppen av næringslivet.»

Bruce Barnhart

Litteraturstudier, Universitetet i Oslo

«Får studentene til å ‘engasjere seg i stillheten mellom setningene hans’».

Charlotte Sletten Bjorå

Botanikk, Universitetet i Oslo

«Feltarbeid i Afrika er en risikosport, men hvis du dør, får du ting oppkalt etter deg.»

Eilef Meland

Velferdspolitikk, Universitetet i Stavanger

«Det store aldersgapet mellom foreleser og elev står ikke i veien for at det oppleves engasjerende.»

Elisabeth Innselset

Idrett og friluftsliv, Høgskulen i Volda

Friskus som «får stive og dansebeskjedne gutter til å danse til ‘Single Ladies’».

Erlend Hovland

Musikkhistorie, Norges musikkhøgskole

«Underviser som han musiserer, ‘mitt syn på musikk og kunst (eller verden?) har blitt smått forandret’».

Gard Gjerdalen

Ergoterapi, Høgskolen i Oslo og Akershus

«Holder ‘anatomi-show’ med seg selv i rollen som hemoglobin-molekyl.»

Godi Keller

Steinerhøgskolen

«Gudebenådet fortellerevne, ‘han tente en gnist’.»

Inger Stensaker

Strategi og ledelse, Norges Handelshøyskole

«Bygger bro mellom akademiet og styrerommet.»

Foto: Sturlason

Ivar Flø

Privatrett, Politihøgskolen

«Gjør skades­erstatningsloven og godtroervervloven til revy.»

Jan Reinert Karlsen

Dannelsesemner, Universitetet i Bergen

«Har du sett Dead Poets Society? Det var en sånn type stemning han skapte.»

Johannes Skaar

Elektronikk, NTNU

«Toppforsker og fremragende formidler – en sjelden kombinasjon.»

John McNicol

Historie, Universitetet i Oslo

«Har gjenoppfunnet historiefor­midlingen, blant annet med Middelalder-Oslo i dataspillversjon.»

Jonny Hisdal

Fysiologi, tidl. Norges Idrettshøgskole

«Plutselig går han opp i håndstående og spør: ‘hvordan tror dere blodtrykket i hodet mitt er nå?’»

Jon Inge Faldalen

Filmvitenskap, Universitetet i Oslo

«Henter inn bl.a. Liv Ullmann og Eskil Vogt til møter med studentene.»

Jostein Halgunset

Anatomi, NTNU

«Han gjer døra inn til disseksjonssalen brei og vid for nervøse førsteårstudentar.»

Kerim Hestnes Nisancioglu

Geovitenskap, Universitetet i Bergen

«Plattformnøytral foreleser: fra kunst til blogg til Massive Open Online Courses.»

Kjetil Steinsholt

Pedagogikk, NTNU

«Fikk student til å bytte fra psykologi til pedagogikk, ‘provoserer og rokker ved våre overbevisninger’.»

Lars Helle

Lærerutdanningen, Universitetet i Stavanger

«En miljøbygger og velkjent figur på campus.»

Leif A. Helgesen

Sosialfag og pedagogikk, Universitetet i Stavanger

«Studenter vil faktisk ikke ha en foreleser som gjør alt ‘etter boka’, eller som er så politisk korrekt at du er sikker på at de aldri vil skape debatt.»

Levi Geir Eidhammer

Religionsvitenskap, Universitetet i Agder

«Kor mange religionsforelesarar tar studentene til Asia i fire månader kvart år fordi dei trur at læringskurva vert brattare?»

Linda Dyrlid

Sosialvitenskap, NTNU

Stemmevinner med stor fanklubb, og ‘fargerike og forståelsesfulle1 powerpointer.

Malcolm Jobling

Marinbiologi, UiT

«’Mer forestilling enn forelesning.’ Stikkordene er plysjdyr og torsketestikler.»

Mari Kjos Hellum

Retorikk og kommunikasjon, Høgskolen i Østfold

«Retoriker som gjør studentene målløse av beundring.»

Michael Alvarez

Statsvitenskap, UiB

«Grundige og gjennomtenkte forelesere, heller enn gimmick og teknologi.»

Foto: Ole-Christian Bjarkøy

Ole Petter Hjelle

Medisin/anatomi, Høyskolen Kristiania

«Kreativ anatomiforeleser og digital frontkjemper.»

Per Kristian Rekdal

Kvantitative metodefag, Høgskolen i Molde

«Fremragende fysiker på en liten høyskole som har stått i bresjen for en digital undervisning i Norge.»

Roger Antonsen

Informatikk, Universitetet i Oslo

«Holder ukentlig ‘Logisk kafé’ der studenter kan diskutere pensum og filosofiske problemer.»

Simen S. Solbakken

Statsvitenskap, Universitetet i Oslo

«Masterstudent og seminarleder, ‘lærer oss det vi egentlig skulle lært på forelesningene’.»

Tone Selboe

Litteraturvitenskap, Universitetet i Oslo

«Når Tone Selboe foreleser, forstår man virkelig litteraturens betydning i og for samfunnet.»

Tor Rolfsen Grønsund

Entreprenørskap, Universitetet i Oslo

«En DJ som står på podiet og gjør kunnskap til musikk i studentenes ører.»

Ursa Lah og Ragnar Rasmussen

Kordireksjon, UiT

«En dirigent må være en musiker blant musikere – et menneske blant mennesker!»

Øivind Bratberg

Statsvitenskap, Universitetet i Oslo

«Den reelle og objektive vinner av den GLOBALE foreleserprisen, uavhengig av hva en subjektiv morgenbladetvurdering vil ende i.»

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 40 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse