Annonse
00:01 - 08. april 2016

Perspektiv på våren

Moises Samans nye bok har perspektivet utenfor nyhetsbildet. 

Interiør i en moské okkupert av den syriske hæren i Aleppo, mars 2013
Annonse

Den arabiske våren. Da en tunisisk gateselger satte fyr på seg selv i 2011, vurderte samtidig Magnum-fotograf Moises Saman å flytte til Sør-Amerika etter syv år i Midtøsten. Da gateselgeren i Tunisia senere døde, utviklet protesten hans seg til revolusjoner i flere land, og den arabiske våren var et faktum. Saman ble sendt til Tunisia på oppdrag, og slik fortsatte det kontinuerlig. I 2012 flyttet han til Egypt, hvor han hadde base i fire år. Parallelt med å fotografere den arabiske våren for medier som New York Times og The New Yorker, jobbet Saman med boken Discordia, som kom ut i februar i år. Boken tar med leseren til Egypt, Irak, Tunisia, Libya, Syria og Libanon, og fokuserer på situasjoner før eller etter nyhetsbildene. Resultatet er et meditativt, men også voldsomt verk i grensen mellom dokumentar og kunst.

Du har nå lest en gratis smakebit fra Morgenbladet. Vil du ha mer godt lesestoff? Vi har inntil 40 prosent rabatt for nye abonnenter. Bli abonnent
Annonse