Annonse
00:00 - 05. februar 2016

Eksistensiell matteangst

Er dagens matematikk roten til, eller løsningen på den norske skolens problemer? Faget har indre kvaler.

Vondt med tall: – Vi må tenke på hva vi gjør og hvordan vi underviser. Så mange som nå trenger ikke å ha det vondt med matematikk, sier Åse Bergundhaugen, matematikklærer ved Kuben videregående skole i Oslo. Foto: Ellen Lande Gossner
Annonse

Kuben videregående skole på Økern i Oslo er en ny skole. I den lyse bilhallen til elevene på teknikk og industriell produksjon gaper de åpne bilpanserne mot vintersolen. Også inne på et av naturfagrommene – med whiteboard, hvite pulter og den periodiske tabell i gråtoner på veggen – er det en lett og behagelig atmosfære, selv om det er her inne mange strever med matematikk.

– Det er særlig på yrkesfag mange synes matematikk er vanskelig. De elevene det handler om, er frustrerte, sier matematikklærer Åse Bergundhaugen.

– Vi må tenke på hva vi gjør og hvordan vi underviser. Så mange som nå trenger ikke å ha det vondt med matematikk. Men vi har andre alternativer enn å legge ned matematikkfaget, sier hun.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse