00:00 - 26. februar 2016

Banker på riktige dører

Demokratene har fremdeles et stort forsprang innen data og analyse sammenlignet med Republikanere. Vil 2016-valget endre på det?

Få tilfeldigheter: Den republikanske senatoren Ted Cruz har lært av Barack Obama når det gjelder å drive valgkamp. Her med kona Heidi før nominasjonsvalget i Iowa. Foto: Patrick T. Fallon/Bloomberg via Getty Images

Den republikanske kandidaten Ted Cruz og kampanjefolkene hans har gjort hjemmeleksen sin. De startet forpleiningen av potensielle Iowa-velgere i 2013. Cruz-kampanjen sendte ikke frivillige til tilfeldige dører for å be om velgernes stemmer. De har lært av Obama-kampanjen i 2012, som hadde detaljerte data om velgere som trolig kom til å stemme på Obama. På valgdagen konsentrerte Obama-kampanjen seg bare om disse potensielle velgerne. Lærdommen fra de detaljerte velgerdatabasene, teknologien og den hyperlokale mobiliseringen er blant annet beskrevet i boken The Audacity to Win av David Plouffe, Barack Obamas valgkampsjef. Alle som er interessert i politikk, kjenner i dag til disse teknikkene, også kandidater på den andre siden av den politiske skalaen. Derfor banket Cruz-kampanjen bare på dører med potensielle velgere som kunne «nudges» eller dultes til stemmelokalene. Ted Cruz vant nominasjonsvalget i Iowa tidlig i februar, men har hans eller Donald Trumps kampanje teknologien, datamengden, analytikerne og pengene som skal til for å vinne det amerikanske presidentvalget?

 

Ifølge forskere har demokratene fremdeles et stort forsprang innen data, teknologi og analyse sammenlignet med republikanere. Demokratenes ledelse har røtter tilbake til Howard Deans kampanje i 2004. Selv om han tapte nominasjonen til John Kerry og fremdeles blir husket for «the Dean Scream», la Dean-kampanjen grunnlaget for politiske innovasjoner som fremdeles preger amerikansk politikk.

Annonse