Annonse
09:27 - 29. januar 2016

Farvel til tallene

– Vi bør legge ned matteundervisningen i skolen, sier idéhistoriker Espen Schaanning.

Mattemotstander: I tillegg til å være professor i idéhistorie er Espen Schaanning utdannet matematiker. Han vil likevel legge ned skolematten. Foto: Christian Belgaux
Annonse

Vi bør avvikle skolematematikken. Det skriver professor i idéhistorie på Universitetet i Oslo, Espen Schaanning, i den siste utgaven av det idéhistoriske tidsskriftet Arr. Har politikere, Pisa-forskere og de aller fleste voksne i det ganske land misforstått helt? Kan vi bare fjerne skolesystemets mest utfordrende fag?

– Ja. Det tror jeg, sier Schaanning.

– Jeg har ikke noe imot matematikk. Det går an å eksponere barn og unge for matte, men det vi holder på med nå, er å sette opp bestemte normkrav for hvert enkelt alderstrinn. Om man ikke når målene, så blir man en taper i systemet. Noe av den mest elementære matematikken kan være praktisk og nyttig, men svært mye av skolematten får de fleste aldri bruk for. Da er det egentlig bortkastet tid å drive på med det, sier han.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«En halv liter melk, to små kavringer eller to knekkebrød med margarin og mysost, kneippbrød med margarin og mysost, et halvt eple eller en halv appelsin – eller hundre gram gulrot…»