Annonse
09:27 - 29. januar 2016

Farvel til tallene

– Vi bør legge ned matteundervisningen i skolen, sier idéhistoriker Espen Schaanning.

Mattemotstander: I tillegg til å være professor i idéhistorie er Espen Schaanning utdannet matematiker. Han vil likevel legge ned skolematten. Foto: Christian Belgaux
Annonse

Vi bør avvikle skolematematikken. Det skriver professor i idéhistorie på Universitetet i Oslo, Espen Schaanning, i den siste utgaven av det idéhistoriske tidsskriftet Arr. Har politikere, Pisa-forskere og de aller fleste voksne i det ganske land misforstått helt? Kan vi bare fjerne skolesystemets mest utfordrende fag?

– Ja. Det tror jeg, sier Schaanning.

– Jeg har ikke noe imot matematikk. Det går an å eksponere barn og unge for matte, men det vi holder på med nå, er å sette opp bestemte normkrav for hvert enkelt alderstrinn. Om man ikke når målene, så blir man en taper i systemet. Noe av den mest elementære matematikken kan være praktisk og nyttig, men svært mye av skolematten får de fleste aldri bruk for. Da er det egentlig bortkastet tid å drive på med det, sier han.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse