Annonse
00:00 - 06. november 2015

Slotnæs: Bare ute og sykler

Det største problemet for sykkelpolitikken er kanskje syklistene, skriver Marit K. Slotnæs.

Annonse

Det nye byrådet i Oslo vil øke sykkelandelen, målt i daglige reiser, til 25 prosent innen 2025, og bygge minst 60 kilometer sykkelvei, sykkelfelt og bilfrie gater i løpet av fire år. Ja, det stemmer. Seks mil! Man må kanskje både ha syklet og fulgt med på sykkelpolitikken en stund for å forstå hvor ambisiøst dette er. Det er heller ikke første gang det blir satt skyhøye mål for sykkelsatsingen i byen. Men denne gangen er det muligens grunn til å håpe at det kan skje noe.

Sykkel er ikke et mykt, kuriøst og anekdotisk tillegg i den nylig fremlagte byrådserklæringen. Tvert imot. Sykkelen er sentralt plassert med egen overskrift i kapittelet som heter «Klima, miljø og samferdsel».

«Sykkelpolitikk er hardcore policy», fastslo Raymond Johansen i Morgenbladets salong om sykkel i forrige uke. Endringer i transportmønsteret i byene er, når det kommer til stykket, beinhard kamp om arealer.

Allerede abonnent?
Fra
189 kroner
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning.
Du får alt stoffet som er i papiravisen,
eksklusive nettsaker, eAvis
og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse