Annonse
04:00 - 17. desember 2010

Ingen bombe i Midtøsten

Wikileaks synliggjør gapet mellom retorikk og realpolitikk i Midtøsten. Få lar seg sjokkere.

Annonse

Nettstedet til den libanesiske avisen al-Akhbar har ligget nede i over en uke. Etter å ha offentliggjort en rekke Wikileaks-avsløringer, ble avisen selv offer for hackere.

Det er uklart hva som ligger bak Wikileaks’ valg av nettopp al-Akhbar som regional samarbeidspartner og publiseringskanal. Er det en naiv forestilling om at al-Akhbar representerer pressefrihet mer enn sine konkurrenter fordi den er en opposisjonsavis? Mer sannsynlig har Wikileaks kalkulert med at avisen, hvis redaksjonelle linje ligger tett opp til det offisielle Iran, Syria og den libanesiske militsen Hizbollah, ville gjøre seg ekstra flid med å dosere ut skandaler som rammer USA og dets venner.

Det er ikke tilfeldig at de pro-vestlige arabiske regimene er blitt gjenstand for flest avsløringer. Det er disse aktørene som pleier tette forbindelser til USA og landets ambassader, hvor de siste lekkasjene har sitt utspring.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.