Annonse
04:00 - 09. mai 2008

NRK på krykker

NRK skryter av å være hele Norges leverandør av nyheter. Bortsett fra på nett. Der må de ha hjelp.

Annonse

Det har begynt ganske i det stille. Hvis du går inn på NRKs nettsider og klikker på en økonomisak du synes ser spennende ut, risikerer du å bli sendt på en liten tur ut på nettet. Ikke så langt, riktignok. Men i hvert fall langt nok til at du definitivt er ute av trauste NRK. Isteden blir du sendt til de annonsespekkede, børskurs-heftige sidene hos Dagens Næringsliv, dn.no.

De to medieselskapene har foreløpig inngått en prøveavtale. NRK får henvise fra sine sider til gode saker hos DN. Når du klikker på saken hos NRK, flyttes du til DN-sidene. Der kan du lese saken du etterspurte, samtidig som DN.no kan telle en verdifull, unik bruker til inn i sitt ukentlige trafikkregnskap.

Det høres ut som en vinn-vinn-vinn-situasjon: NRK får stoff de ikke selv er gode nok til å lage, du som bruker finner stoff du ellers ikke ville funnet hos NRK, og dn.no øker sine trafikktall. Men tenk litt etter hvem som er den virkelige vinneren. Uten tvil er det dn.no. I nettets annonseverden er det fortsatt én ting som mer enn noe annet bestemmer et nettsteds attraktivitet. Det er antall unike brukere, eller på enkelt norsk: hver enkelt som klikker seg inn på et nettsted.

ALLEREDE ABONNENT?
Begrenset sommertilbud
Inntil 50 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse