Annonse
00:00 - 03. november 2017

«Nærbutikken ga fem stjerner til seg selv.» 

Etikeren svarer.

Annonse

Kjære etiker! Nylig fikk jeg vite at en liten og sympatisk butikk i nærområdet mitt hadde skrevet anmeldelser av selv på nettet. Jeg klikket meg frem til hjemmesiden og kunne følgelig lese at her var det femstjerners service og femstjerners produkter hele veien. Dette er jo korrupt, sa jeg til naboene, men de mente jeg overdrev og at dette var vanlig i dagens internettvirkelighet. Det var moralsk forsvarlig for å klare å overleve som liten aktør, forsto jeg, ja nærmest godt næringsvett. Nylig opplevde jeg også at danselæreren til min fem år gamle datter spurte om vi foreldre kunne poste gode anmeldelser på hjemmesiden hennes. «Ja, selvsagt», sa foreldregruppa, uten å blunke. Slik er det blitt: Forbrukeranmeldelser er blitt en del av valutaen. Trafikk på nettet betyr vinn eller forsvinn. Bør jeg bare anerkjenne dette som nye verktøyer, slik at små aktører kan ta opp konkurransen med store kjeder? Eller inviterer dette, som magefølelsen min sier, til uærlige metoder?

Hilsen forbruker

 

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.