Annonse

Annonse

00:00 - 03. november 2017

«Nærbutikken ga fem stjerner til seg selv.» 

Etikeren svarer.

Kjære etiker! Nylig fikk jeg vite at en liten og sympatisk butikk i nærområdet mitt hadde skrevet anmeldelser av selv på nettet. Jeg klikket meg frem til hjemmesiden og kunne følgelig lese at her var det femstjerners service og femstjerners produkter hele veien. Dette er jo korrupt, sa jeg til naboene, men de mente jeg overdrev og at dette var vanlig i dagens internettvirkelighet. Det var moralsk forsvarlig for å klare å overleve som liten aktør, forsto jeg, ja nærmest godt næringsvett. Nylig opplevde jeg også at danselæreren til min fem år gamle datter spurte om vi foreldre kunne poste gode anmeldelser på hjemmesiden hennes. «Ja, selvsagt», sa foreldregruppa, uten å blunke. Slik er det blitt: Forbrukeranmeldelser er blitt en del av valutaen. Trafikk på nettet betyr vinn eller forsvinn. Bør jeg bare anerkjenne dette som nye verktøyer, slik at små aktører kan ta opp konkurransen med store kjeder? Eller inviterer dette, som magefølelsen min sier, til uærlige metoder?

Hilsen forbruker

 

HER !

Annonse