Annonse

Annonse

00:00 - 04. august 2017

Elin Ørjasæter om utrivelig housekeeping

Trives hotellarbeiderne i jobben? Det enkle svaret er nei, skriver Elin Ørjasæter.

I fjor var det 22 millioner overnattinger ved norske hotell. Like mange senger ble redd opp. Millioner av doer og dusjgulv ble skrubbet. Hvis det er skittent på badet kommer gjesten aldri tilbake.

Etnisk norske kvinner var tidligere og selvfølgelig i flertall den gang rengjørere av hotellrom het «stuepiker». Fra gammelt av har denne bransjen vært preget av mange deltidsstillinger og et stort antall «ekstrahjelper» som tilkalles etter behov. Etter hvert kom innvandrerkvinnene i flertall, i hvert fall i de store byene. Nå heter stuepiken «housekeeper» og sjefen heter «housekeeping manager».

Flere og flere hoteller setter housekeepingen ut på anbud. Den globale renholdsgiganten ISS er nesten enerådende som outsourcingspartner. De som vasker på hotellet er altså ansatt hos ISS og får arbeidet organisert og fulgt opp av en ISS-sjef. Hotellet de vasker er blitt deres kunde, ikke deres arbeidsgiver.

Annonse