Annonse

Annonse

00:00 - 21. april 2017

«Hva tenker Etikeren om reklame­sensur?»

Etikeren svarer.

Jeg er overbevist om at dagens økonomiske system lokker frem sterke krefter som ikke sjelden trekker oss i retninger vekk fra lykken. Vrangforestillinger om hva konsum kan tilføre livet, sniker seg inn fra mange hold. Jeg drømmer vel heller om et samfunn der mennesker finner en balanse med naturen og seg selv, hvor menneskene formes mer av sine nære og personlige erfaringer og mindre av kyniske økonomisk motiverte budskap fra massemedier. Som en aldri så liten gren av dette synet bruker jeg ad-blocker, så reklame sensureres i nettleseren min. Den slags anmassende reklame har uansett ingenting å gjøre i lavkonsumsamfunnet jeg strekker meg etter. Samtidig vet jeg jo hvordan samfunnet fungerer i dag, at nettsidene jeg benytter meg av, er avhengige av inntekter fra annonser. Med mange ad-block brukere som meg mister de annonseinntekter, bedriftene tjener mindre og ansatte lønnes trolig lavere eller får sparken. Noe som i umiddelbar konsekvens trolig fører til redusert lykke i andre enden av ad-block-handlingen. Kan handlingen forsvares med et blikk mot idealsamfunnet mitt, eller bør jeg forholde meg til gjeldende samfunns regler og konsekvenser?
Med vennlig hilsen Lars-Erik (27)

 

Etikeren: Jeg skjønner at jeg deler mange av dine verdier, men ikke din optimisme. Innviklede problemer har sjelden så enkle løsninger. Personlige initiativer av den typen du gjør deg til talsmann for, vil selvsagt alltid ha et begrenset nedslagsfelt. Å bruke ad-blocker er en god idé hvis den kan spres til mange brukere, og hvis man kan skille mellom det materialet som kan godtas, og det som ikke kan godtas.

Men som regel er reklamen konstruert med tanke på å klistre anmassende overtalelser og nødvendige informasjoner sammen. En summarisk fjerning av alle reklamesnutter vil derfor også kunne ramme nyttig informasjon, hverdagskunnskaper som vi trenger å ha. Reklame er jo ikke bare løgn og juks og fanteri – selv om den samlede effekten skulle være et massivt press for økt konsum. Et studium av dens funksjonsmåter kan raskt ende opp i filosofiens spørsmål om hva et menneske er.

Lese mer?

UKE
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
Fra 35,-
per uke
Følg de viktige debattene og få en dypere innsikt i samfunnsaktuelle saker hver uke.
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse