Annonse
00:00 - 02. oktober 2015

Der landet ligger

Rockens fjerde rikeste trommis vender tilbake til røttene.

Jeanstid: Don Henley slapper av bak scenen i Edwardsville, Illinois, i juli 1975. Foto: Getty Images
Annonse

«På nesten hvert eneste album vi laget, var det en eller annen form for kommentar om musikkbransjen og om amerikansk kultur generelt», sier Don Henley, The Eagles’ grunnlegger og syngende trommis, i en ny dokumentar om bandet.

Sant, fra Desperado til Hotel California til sisteplaten The Long Run (1979), eller for den saks skyld Henleys åttitallsklassiker The End of the Innocence, har platene dokumentert hvor Henley og hans generasjon er i livet og karrieren, sett opp mot tilstanden i musikkbransjen og samtiden. Når Henley lanserer sitt femte soloalbum, det rendyrkede countryalbumet Cass County, er det liten grunn til å vente at dette skulle si noe lignende.

Men vent litt. I en tid der musikkulturen revolusjoneres, er dette en plate der Henley vender tilbake til sine sørstatsrøtter; den musikalske smeltedigelen der countrymusikk var den ene halvdelen som skapte rock’n’roll. I countrymusikken finner man først og fremst låter, med drama og subjekter, og harmonier, samspill og musikalsk håndverk – låter til å bli glad i og ta med seg i livet. Det er langt fra dagens digitale musikkultur, der det meste handler om produksjon, og de færreste låter forblir i den kollektive bevissthet.

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

vi har nå latt en annen avdeling behandle klagen for å sikre at den ses på med nye øyne.