Annonse
00:00 - 02. oktober 2015

Den nye styringskrisen

Tar det hyperaktive digitale medieuniverset strupetak på demokratiet?

Annonse

Det er juni 2007, to uker før Tony Blair går av som statsminister etter ti år. På Youtube kan man fortsatt se ham stå bak en smal talerstol i hovedkvarteret til pressebyrået Reuters International litt øst i London. Han er utkjørt. Foran ham sitter et par hundre av britenes mest skarpskodde og skeptiske journalister. Men plutselig er det som om engasjementet fyller den matte kroppen. Blair liksom lader stemmebåndet fordi han endelig tør å være bunn ærlig: «Nå skal jeg si noe ingen politikere våger å si høyt», begynner han. «Det aller mest av jobben som politiker i dag handler om å håndtere dere! Medienes tilstedeværelse! Medienes tyngde! Medienes konstante hyperaktivtet! Ofte er det fullstendig overveldende!» Han trekker pusten. «Folk snakker ikke høyt om det fordi de er redde for kritikk av mediene. Men det er likevel fullstendig sant. Og jeg tror skaden er stor. Den nåværende tilstanden undergraver samfunnet og våre politiske institusjoner.»

Den ene siden ved vår nye tidsalder – den vi kaller «den digitale» – er ikke vanskelig å oppsummere: Vi lever i en kontinuerlig og virvlende overflod av stadig skiftende og oppsiktsvekkende overskrifter, nyheter, skandaler, følelser, bilder, lyder, meninger, likes og ord som kommer til oss via all verdens ulike apper, nettsider og plattformer, det forfatteren David Foster Wallace en gang kalte «den totale støyen». Men den samme tidsalderen har også en annen side mer i det dulgte: For hva gjør den kontinuerlige overfloden av informasjon, nyheter og ytringer med hvordan vi opptrer i verden? Hva gjør den digitale informasjonsrevolusjonen med hva vi engasjerer oss i? Og aller mest: Hvordan politikere styrer og steller med samfunnet? Hva var det den slitne statsministeren fryktet i 2007?

 

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

«Problemet er større enn som så, og heller ikke særnorsk.»
«At klassiske kunstnere selger så godt er mer en myte enn en realitet.»