Annonse
00:00 - 02. oktober 2015

Tyveåring i flukt

Trondheim viser vei for kammermusikkfestivalene. Neste år kan eksperimentet finstemmes enda mer.

Wach Auf! Festivalkomponist Maja S. K. Ratkje i Folkets Hus, Ranheim sammen med Svartlamon Hardkor og Sosialistisk kor. Foto: Ole-Einar Andersen/Trondheim Kammermusikkfestival
Annonse

Tyveårsjubilanten Trondheim kammermusikkfestival har en hakket røffere og mer åpen profil enn sine søsterfestivaler i Oslo og Stavanger. Utover å presentere klassiske verk i fremføringer på høyt internasjonalt nivå, har man i Trondheim beholdt festivalkomponisten, tatt i bruk nye spillesteder, og innlemmet uttrykk som kammeropera, utstilling og debatt – det hele formidlet i en upretensiøs, men konsentrert tone.

Så kan man spørre om festivalen bare samler de ulike uttrykkene, for så å presentere dem på egne, adskilte konserter, eller om kontrastene snarere blir utnyttet som en helhetsskapende ressurs. Generelt mener jeg at festivaler har mye å gå på når det gjelder å utforske det siste, og Trondheim-festivalen 2015 hadde flere fine tilløp.

ALLEREDE ABONNENT?
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse