Annonse
00:00 - 18. september 2015

Moralfilosofi i romanform

Ian McEwans siste roman er et intelligent og følsomt portrett av en kvinne i moralsk anfektelse.

Realist: Ian McEwan har etter hvert utviklet seg til å bli en sober realist. Foto: Eamon McCabe
Annonse

Ian McEwan tilhører toppsjiktet av britiske romanforfattere, og ser ut til å bli mer og mer produktiv med alderen. Fra sine begynnelser som forfatter av makabre bestselgere, har han etter hvert utviklet seg til å bli en sober realist, hyllet av kritikere verden over for sin kontrollerte og intelligente prosa.

Begge disse adjektivene passer godt også på hans siste roman, Barneloven, som nå foreligger i Halvor Kristiansens norske oversettelse. Kristiansens prosa er velklingende, men én bommert bør påtales med det samme: Han gjør nemlig hovedpersonen Fiona Maye til høyesterettsdommer, når hun i originalen er en «High Court Judge» – altså en alminnelig dommer, i dette tilfellet i familiedomstolen. Feilen er genuint forvirrende.

 

ALLEREDE ABONNENT?
Kjøp abonnement
Inntil 40 % rabatt
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Men da forfatteren debuterte med romanen Falketårnet i 1985, var det omvendt.