Annonse

Annonse

00:00 - 18. september 2015

Lunken og innadvendt perfeksjon

Skuffende teknisk Høstutstilling i en verden som brenner.

Rufsete unntak: I Ulf Kristiansens Jealous Guy (2014) kommer Putin ut av skapet.

Den som forventer dristige provokasjoner, burlesk fantasi eller politisk opprør, vil trolig gå skuffet fra årets Høstutstilling. Det formale og tekniske dominerer i den grad at jeg lurer på hvor mye som er juryens ansvar. Kan denne lunkne og innadvendte perfeksjonen virkelig være representativ for norsk kunst anno 2015, i en verden som brenner?

Vintage. Tegning fremstår som et dominerer medium i år, men det handler nok også om hvor mye som ligger i gråsonen mellom tegning og andre medier. Noen maler bevisst «stygt», andre lager tegneserieaktig grafikk, foto ligner på kulltegninger, og maleri og tegning ligner til forveksling fotografier. Særlig det siste begynner å gå meg på nervene, for hvor mye av opplevelsen skal handle om å lete etter tegn på om motivet er tegnet eller fotografert? Trenger vi virkelig all denne fotorealismen i sarte gråtoner? La gå med én naturtro gjengivelse av et sammenkrøllet stoff, men to?

Det kjennes også i overkant å vise hele seks av Dag Nordbrendens arbeider fra en uferdig hotellruin i Brasil, når Marit Eikemo allerede i 2009 utga essaysamlingen Samtidsruinar, med et besøk på stjernearkitekt Toyo Itos ufullførte spa-hotell i Torrevieja. Det finnes allerede et arsenal av «ruinporno» der ute, med egne internettsider.

Lese mer?

UKEPASS
59,-
Inkluderer også tilgang til arkiv og eAvis.
ABONNEMENT
-50%
Unngå feriehjerne
Hold hodet kaldt med Morgenbladet i sommer
ARTIKKEL
20,-
Betal med Vipps/mCash/PayPal/Bitcoin.

Annonse