Annonse
08:48 - 11. september 2015

Google sminker bruden

Med sin lansering av Alphabet prøver Google å dekke over at de bare et reklameselskap, skriver Evgeny Morozov.

Illustrasjon: Øivind Hovland
Annonse

Da Google overraskende kunngjorde at selskapet skal folde seg selv inn i et nytt konglomerat med navnet Alphabet, reagerte både finansmarkedet og teknologieksperter overveldende positivt. Selskapet skal ikke lenger utelukkende leve av internettsøk, fremover vil det omfatte frittstående selskaper som skal videreutvikle Googles gryende innsats på områder som helse, energi og transport.

Omorganiseringen sies å løse så mange av Googles påtrengende problemer – fra mangel på åpenhet i rapporteringen av finansielle resultater til vanskelighetene med å beholde dyktige medarbeidere – at det er forbløffende at et tilsynelatende så dysfunksjonelt selskap har klart å fungere såpass bra så lenge.

Og likevel er det mer resignasjon enn pågangsmot å spore i Alphabet-kunngjøringen: Googles virkelige problemer er strukturelle og kan ikke løses med direktiver fra ledelsen. Selv om oppmerksomheten rundt Alphabet nok midlertidig kan tilsløre Googles eget omfattende data-monopol.

Lese mer?

ALLEREDE ABONNENT?
ABONNEMENT
Fra kr 39,-
per uke ved kjøp
av 12 mnd abonnement
Hold deg oppdatert på politikk, kultur og forskning. Du får alt stoffet som er i papiravisen, egne saker kun på nett, eAvis og hele arkivet med over 50 000 artikler.
Annonse

Les om hvordan vi behandler dine personopplysninger

Vi anbefaler deg å lese personvernerklæringen og sette deg inn i hvordan vi behandler dine opplysninger. Den vil gi deg bedre oversikt over og kontroll på hva som brukes og lagres av dine persondata. Du finner all informasjon her.